Från och med den 5 mars 1827

Stadgar denna kungörelse...

Att  de exklusiva rättigheterna för fartygsägarna i städerna vid de aktuella sjöarna, beträffande transporterna av brukseffekter och andra varor bör upphöra. På samma sätt bör städernas skyldighet att tillhandahålla fartyg för transporterna upphöra. Om så inte kan ske från och med detta datum bör förhållandena anpassas så att detta är genomfört senast om 15 år. Det vill säga i slutet av år 1841.

Att bruksägare genast var för sig eller gemensamt med egna fartyg kan transportera sina varor till Stockholm.

Att brukseffekter som transporteras på Strömsholmskanal hädanefter inte behöver omlastas vid Stömsholms våg efter vägning till andra fartyg, utan kan direkt vidaretransporteras till Westerås eller vilken annan uppstads- eller stapelstads wåg som helst.

Att fraktfart på sjöarna Mälaren och Hjälmaren med alla andra varor än brukseffekter skall vara fullkomligen fri och oinskränkt. Vad gäller brukseffekter och råämnen för brukshanteringen kan de fritt och obehindrat transporteras från städerna Westerås, Köping, Arboga, Thorshälla och Örebro till vilken inrikes hamn som helst med undantag enbart av Stockholm.

Åter

 

Hernbloms Bokförlag, Kyrkvägen 3, S-643 60  Julita, tel: +46 150 913 77, mobile +46 708 213 777