Att de exklusiva rättigheterna för
fartygsägarna i städerna vid de aktuella sjöarna, beträffande
transporterna av brukseffekter och andra varor bör upphöra. På samma
sätt bör städernas skyldighet att tillhandahålla fartyg för
transporterna upphöra. Om så inte kan ske från och med detta datum
bör förhållandena anpassas så att detta är genomfört senast om 15
år. Det vill säga i slutet av år 1841.
Att bruksägare genast var för sig eller gemensamt med
egna fartyg kan transportera sina varor till Stockholm.
Att brukseffekter som transporteras på
Strömsholmskanal hädanefter inte behöver omlastas vid Stömsholms
våg efter vägning till andra fartyg, utan kan direkt
vidaretransporteras till Westerås eller vilken annan uppstads- eller
stapelstads wåg som helst.
Att fraktfart på sjöarna Mälaren och Hjälmaren med
alla andra varor än brukseffekter skall vara fullkomligen fri och
oinskränkt. Vad gäller brukseffekter och råämnen för
brukshanteringen kan de fritt och obehindrat transporteras från
städerna Westerås, Köping, Arboga, Thorshälla och Örebro till
vilken inrikes hamn som helst med undantag enbart av Stockholm.
Åter |